نخ دندان و دهانشویه

نخ دندان

اگر نخ دندان نکشید پلاک‌های چسبنده در بین دندان‌های شما قرار گرفته و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های لثه و مشکلات سلامت شوند. اما با این حال هنوز هم بسیاری هستند که نخ دندان نمی‌کشند. شاید تحقیقات جدید باعث شود که شما در استفاده از نخ دندان انگیزه بیشتری داشته باشید. دانشمندان معتقدند کشیدن نخ دندان در طولانی‌مدت تاثیر بیش‌تری نسبت به جراحی پلاستیک در مبارزه با اثرات پیر شدن دارد. اگر شما هر روز نخ دندان نکشید، ۴۰ درصد از سطح دندان شما کثیف باقی خواهد ماند. این باعث می‌شود لکه‌ها و زردی‌ها بین و در اطراف دندان‌های شما باقی بماند. رشد پلاک‌های دندانی همچنین می‌تواند منجر به التهاب لثه شده که اولین مرحله از ابتلا به بیماری‌های لثه را شامل می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث خونریزی و حساسیت لثه‌ها شده و در نهایت منجر به تحلیل لثه و از دست رفتن استخوان‌ها در ناحیه دهان شود. ایجاد فاصله در بین دندان‌ها و عدم توازن در بافت‌های لثه باعث می‌شود که شما ظاهر پیرتری داشته باشید. فرقی ندارد که چقدر کامل مسواک می‌زنید یا چقدر زمان صرف آن می‌کنید، شما تنها بخش ظاهری دندان‌هایتان را تمیز کرده‌اید اما بین دندانها که محل اصلی گیر پلاک می باشد باقی مانده است.

دهانشویه ها

استاندارد طلایی برای حفظ بهداشت دهان مسواک، نخ دندان و خمیردندان است اما دهان‌شویه‌ نیز می‌تواند در کاهش پلاک میکروبی و التهاب مخاط دهان و التیام زخم‌های دهانی موثر باشد. شرکت‌های بهداشتی در رسانه‌ها در کنار مسواک، نخ دندان و خمیردندان به معرفی دهان‌شویه پرداخته‌اند و خواص معجزه‌آسایی برای آن گفته‌اند ولی حقیقت آن است که استاندارد طلایی برای حفظ بهداشت دهان همان مسواک، نخ دندان و خمیردندان است. روش‌های دیگر از جمله دهان‌شویه‌ها تنها دارای نقش کمکی هستند. دهان‌‌شویه‌ها در یک نمای کلی به دو گروه تقسیم می‌شوند، انواع بهداشتی که محصولات تجاری هستند که دارای فوایدی نظیر تسهیل تمیز شدن دهان، از بین بردن موقت بوی دهان، کاهش باکتری و تغییر طعم دهان هستند. انواع دیگر دهان‌شویه که درمانی نام دارند به محافظت دهان در برابر بیماری‌ها کمک می‌کنند. در این دهان‌شویه‌ها ترکیباتی مانند ضد میکروب‌ها (کلرهگزیدین) یا ترکیبات ضدپوسیدگی (ترکیبات فلوراید) یا ترکیباتی مانند بزاق مصنوعی و امثال آن وجود دارد. در دهان‌شویه‌ها ترکیبات دیگری مانند روغن‌های معطر مثل تیمول، اکالیپتول و امثال آن استفاده می‌شود.

دهانشویه های فلوراید

مصرف دهانشویه های فلوراید درکودکان زیر شش سال، به علت عدم توانایی در کنترل رفلکس بلع توصیه نمی شوند، مگر اینکه استفاده سیستمیک فلوراید مورد نظر باشد. استفاده از دهانشویه ها در موارد پوسیدگی های متوسط و یا برای افراد با ریسک بالای پوسیدگی توصیه می گردد.

دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید شامل دو گروه کم فلوراید و پر فلوراید می باشند. گروه کم فلوراید با ۰/۰۵ درصد برای مصرف روزانه و گروه دارای فلوراید بیشتر با ۰/۲ درصد برای مصرف هفته‌ای یک بار در افرادی که مستعد پوسیدگی‌های وسیع هستند تجویز می‌شود.

دهانشویه کلرهگزیدین

از دهانشویه کلرهگزیدین در مطب دندانپزشکی و در منزل استفاده می شود.

از موارد کاربرد دهانشویه کلرهگزیدین در مطب دندانپزشکی:

به دنبال کاربرد توربین و آنگل و یا دستگاه جرمگیری اولتراسونیک پخش آب و هوا به صورت ذرات ریز و معلق میکروبی همراه است. مصرف کلرهگزیدین توسط بیمار قبل از شروع کار، شانس پخش عوامل میکروبی قابل انتقال در محیط را کم کرده و آلودگی محیط را کاهش می دهد.

در منزل به صورت موقت زمانی که مسواک زدن امکان پذیر نیست می توان از دهان شویه به عنوان جانشین مسواک استفاده کرد. مثلا زمانی که به دنبال جراحی دهان یا جراحی های لثه به دلیل وجود زخم و بخیه امکان استفاده از مسواک وجود ندارد با کنترل شیمیایی پلاک میکروبی، بهبود زخم و جراحات دهانی تسریع می گردد.

اثربخشی این دهانشویه به دوز مصرف آن بستگی دارد و نه به غلظت آن. دوز درمانی دهانشویه کلرهگزیدین مصرف ۱۰ میلی گرم تا ۲۰ میلی گرم از دهانشویه با غلظت ۰/۲درصد تا ۰/۱۲ درصد می‌باشد. کاربرد آن دوبار در روز (بعد از صبحانه و قبل از خواب) از محلول ۰/۲% می باشد که به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در دهان نگاه داشته می‌شود.

عوارض استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین

  • کلرهگزیدین طعم ناخوشایندی دارد و می تواند موجب تغییراتی موقتی در حس چشایی به ‌ویژه طعم شوری شود.
  • کلرهگزیدین موجب پدید آمدن رنگ قهوه‌ای بر روی دندان‌ها و پرکردگی ‌های همرنگ دندان، مخاط دهان و زبان می‌شود. این تغییر رنگ خارجی بوده و توسط پالیشینگ دندان برطرف می‌شود.
  • موارد کمی از تورم یک طرفه یا دو طرفه گلو در اثر مصرف کلرهگزیدین گزارش شده است.
  • کلرهگزیدین با تاثیر بر تجزیه گلوکز باکتری‌ها از تولید اسید توسط آنها جلوگیری می کند و محیط را قلیایی نگه می‌دارد که این عامل زمینه را برای تشکیل جرم فوق لثه ای آماده می‌کند.

به طور معمول نمی توان دهانشویه را به عنوان جایگزین مسواک در کنترل پلاک میکروبی و تمیز کردن سطوح دندانی استفاده کرد. بلکه بهتر است استفاده از آن به همراه مسواک زدن و در تکمیل آن به کار آید.

نکته بسیار مهم این است که دهان‌شویه‌ها به تنهایی جایگزین مجموعه مسواک، نخ دندان و خمیردندان نمی‌شوند و با توجه به ترکیباتی که ذکر شد استفاده مفرط از آنها بی‌ضرر نخواهد بود. با توجه به افزایش هزینه‌های سبد خانوار یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین دهان‌شویه‌ها را می‌توان آب و نمک نامید که در صورتی که با غلظت مطلوب به اندازه نصف قاشق چایخوری در یک لیوان آب تهیه شود، می‌تواند کمک مؤثری در کاهش پلاک میکروبی و التهاب مخاط دهان و التیام زخم‌های دهانی متعاقب کشیدن و جراحی باشد. علی‌رغم آنکه دهان‌شویه‌ها‌ و انواع درمانی آن به سادگی در دسترس افراد قرار می‌گیرند باز به افراد توصیه می‌شود برای استفاده منظم از آن با دندانپزشک مشاوره کنند.

 

 

درباره‌ی دکتر شیما گل محمدی

دکتر شیما گل محمدی در سال 1382با کسب رتبه 6 آزمون سراسری در رشته دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شد و پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی به تحصیل در رشته پریودنتیکس در دانشکده دندانپزشکی تبریز پرداخت. دکتر گل محمدی پس از کسب مدرک بورد تخصصی پریودنتیکس از سال 1392 به عنوان عضو هیئت علمی مشغول به تدریس در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه لرستان می باشد و به طور همزمان به عنوان پریودنتیست (متخصص جراحی و درمان بیماریهای لثه و ایمپلنتهای دندانی) مشغول به طبابت است.

۲ نظر

  1. بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

  2. اقا خیلی وبسایتتون عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *