بیماری لثه و سایر بیماری های بدن

امروزه رابطه میان بیماری‌های قلبی‌عروقی و عفونت‌های دهانی (خصوصاً بیماری‌های لثه) شناخته شده است. باکتری‌هایی که از طریق لثه‌ها وارد جریان خون می‌شوند، می‌توانند خود را به رگ‌های خونی اطراف قلب رسانده و باعث آسیب رساندن به آنها شوند. این باکتری‌ها همچنین باعث عفونی شدن دریچه‌های قلب می‌شوند و عملکرد آنها را دچار اختلال می‌کنند. فاکتورهای ایمنی‌ ترشح شده در داخل بدن در اثر بیماری لثه، در ایجاد و افزایش پلاک‌های پلاکتی در داخل عروق قلب موثر است. تحقیقات نشان داده‌اند در افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشند، میزان بیماری‌های لثه بیش از افراد سالم است. مهم‌ترین عوامل مستعدکننده ی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شامل فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، کشیدن سیگار، افزایش سن، دیابت، استرس و کم‌تحرکی هستند که امروزه عفونت‌های دهانی و بیماری‌های لثه نیز به‌ این عوامل خطر اضافه می‌گردند. اگر بیمار قرار است تحت عمل جراحی دریچه‌های قلب قرار بگیرد باید در مرحله اول به دندانپزشک فرستاده شود تا لثه‌های او تحت درمان قرار بگیرند.

 

محققان متوجه شده‌اند درمان بیماریهای لثه می‌تواند به بهتر شدن علایم مرتبط با دیابت در بین بیماران کمک کند. برای مثال این در کنترل قندخون خود موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کنند. به نظر می‌رسد تورم لثه‌ها باعث تغییرات شیمیایی خاصی در بدن می‌شود که تاثیر انسولین در بدن را کمتر می‌کند.  به این ترتیب افراد مبتلا به دیابت بهتر است علاوه بر رعایت رژیم‌غذایی و کنترل قندخون خود با مراجعه به دندانپزشک بیماری احتمالی لثه‌های خود را درمان کنند.

اخیرا محققان نتیجه گرفته اند که سالمندانی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند یا به طور مرتب مسواک نمی‌زنند یا لثه‌های بیمار دارند، مشکلات بیشتری در به یاد آوردن نامها و اتفاقات دارند. با وجود آنکه هنوز مطالعات کافی در این زمینه انجام نشده است، اما محققان معتقدند بیماری‌های لثه می‌توانند باعث افزایش تورم در مغز شده و منجر به ترشح یک پروتئین خاص در مغز شوند. این پروتئین آمیلوئید نام دارد و با حمله کردن به سلول‌های مغزی به آنها آسیب می‌رساند.

محققان به رابطه بین عفونت‌های ریوی و بروز برونشیت و بیماری‌های لثه پی برده اند. مطالعه روی افرادی که به عفونت‌های ریوی مانند برونشیت دچار بودند، نشان داد وضعیت لثه‌های اکثر آنها چندان رضایت‌بخش نیست. به گفته دانشمندان باکتری‌هایی که در اطراف پایه دندان‌ها تجمع می‌کنند، می‌توانند از طریق تنفس خود را به ریه‌ها رسانده و باعث بروز تورم در آن ناحیه شوند. در صورتی که فردی قبلا دچار بیماری‌های ریوی شده باشد، رعایت نکردن بهداشت دندان‌ها می‌تواند شرایط او را بدتر کند.

درباره‌ی دکتر شیما گل محمدی

دکتر شیما گل محمدی در سال 1382با کسب رتبه 6 آزمون سراسری در رشته دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شد و پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی به تحصیل در رشته پریودنتیکس در دانشکده دندانپزشکی تبریز پرداخت. دکتر گل محمدی پس از کسب مدرک بورد تخصصی پریودنتیکس از سال 1392 به عنوان عضو هیئت علمی مشغول به تدریس در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه لرستان می باشد و به طور همزمان به عنوان پریودنتیست (متخصص جراحی و درمان بیماریهای لثه و ایمپلنتهای دندانی) مشغول به طبابت است.

حتما ببینید

پریودنتیست کیست

پریودنتیست کیست؟

  لازمه داشتن سلامت دهان و دندان، داشتن لثه ها و بافت های نگهدارنده دندان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *