بوی بد دهان

بوی بد دهان

هیچکس دوست ندارد دهان بدبو (هالیتوزیس) داشته باشد.

شایعترین عامل بوی دهان مرتبط با دندانها، لثه ها و وضعیت بهداشتی دهان و دندان می باشد. در واقع افرادی که سینوزیت یا مشکل گوارشی دارند نیز بویی از دهان آنها به مشام می رسد که خوشایند نیست.

علتهای دهانی بوی بد شامل  دندانهای پوسیده،  زبان شیاردار، لوزه ها و ته حلق، تنفس دهانی، بیماری های لثه می باشند.

همانطوری که می دانید در داخل دهان حدود ۴۰۰ نوع میکروارگانیسم وجود دارد که اصطلاحاً فلور طبیعی دهان هستند و وجودآن ها بسیار مهم می باشد که حدود ۵/۱ آنها می تواند بوی بد دهان ایجاد کند.

درواقع این باکتریها با هضم مواد پروتئینی و ایجاد ترکیبات گوگرددار ایجاد بوی بددهان می کنند، با توجه به اینکه این باکتریها در دهان همه وجود دارد بنابراین درافرادی که بوی بد دهان دارند یا تعداد این باکتریها افزایش می یابد یا هضم موادپروتئینی.

تنفس بدبو یکی از مشکلاتی است که در بیماری‌های لثه شایع است و از تجمع غذا و باکتری‌ها بین دندان‌ها و زیر لثه‌ها ایجاد می‌شود. هر چقدر عفونت پیشروی می‌کند تجزیه خون، چرک و مواد غذایی بوی بسیار نامطبوع‌تری را ایجاد می‌کند. در افرادی که تنفس دهانی دارند نیز به علت خشک شدن دهان و به دنبال آن ایجاد مشکلات لثه ای بوی بد دهان ایجاد می شود. همچنین در بیماریهای لثه ای و عفونتهای لثه نیز بوی بد دهان داریم. زبان نیز به دلیل دارا بودن تعداد زیادی پرز چشایی محل مناسبی برای تجمع میکروبها بوده و از عوامل ایجاد بوی بد دهان محسوب می شود. در افرادی که زبانشان شیارهای عمیق و وسیع دارد به علت عدم دسترسی جهت تمیز کردن و همچنین قرارگیری باکتری ها در این مکانها بوی بد دهان داریم. تجمع پلاک و جرم ممکن است منجر به ژنژیویت و بیماری لثه گردد که شایعترین عوامل بوی بد دهان هستند. بعلاوه دندانهای شکسته و یا پوسیده ممکن است سبب تجمع باکتریها شوند که به مرور زمان باعث ایجاد بو و مزه بد می گردند. سایر عوامل ایجاد بوی بد دهان عبارتند از برخی مواد غذایی، کشیدن سیگار و خشکی دهان.

درمان :

در حقیقت درمان قطعی برای بوی بد دهان وجود ندارد بدلیل اینکه باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان چون جزء فلورطبیعی دهان هستند نمی توان با آنتی بیوتیک آنها را از بین برد و مصرف آنتی بیوتیک با این قصد نه تنها مفید نیست بلکه بطور ثانویه باعث ایجاد بیماری های قارچی نیز می شود. البته می توان از آنتی بیوتیک در یک درمان دوره ای استفاده کرد و نه به عنوان یک درمان طولانی مدت و مداوم.

همچنین از دهان شویه ها به مدت ۲ هفته نیزمی توان استفاده کرد ولی باید توجه داشت که برخی دهان شویه ها با مصرف طولانی مدت باعث تغییر رنگ دندانها می شود، علاوه بر آن باعث برهم زدن فلور میکروبی دهان میگردد.

شاید بهترین راه بعد از حل یکسری مسائل مثل حذف پوسیدگی ها و درمان تنفس دهانی و رفع مشکلات و بیماری های لثه ای استفاده از مسواک و کشیدن آن بر روی زبان به تعداد حداقل بالای ۱۰ بار و با هر بار مسواک زدن همراه کمی دهان شویه می باشد.

همچنین شاید به صورت یک پیشنهاد بتوان گفت که می توانیم از برخی مواد خوشبوکننده قابل استفاده و جویدنی کمی  بوی بد دهان را کاهش دهیم.

برای رفع بوی بد دهان ابتدا دندانها و لثه ها ارزیابی می گردند. حذف میکروارگانیسمهای عامل بوی بد، اولین قدم کلیدی در جنگ علیه بوی بد دهان است. اگر منشاء بوی بد لثه ها باشند درمان بیماری لثه شامل جرمگیری و در صورت نیاز جراحی انجام خواهد شد. زمانی که عامل بوی بد دهان دندانهای خراب و پوسیده باشند درمان شامل ترمیم دندانهای خراب ، ساخت روکش و یا کشیدن دندان (وابسته به شدت مشکل) صورت می گیرد .

دندانهای پوسیده نیز چون محل قرارگیری مواد غذائی و در نتیجه تجزیه مواد باقیمانده در این مکانها توسط باکتری ها هستند بوی بد دهان را به همراه دارند. لوزه های بزرگ علاوه برایجاد مشکلات تنفسی محل قرار گرفتن باکتری ها می باشد و در نتیجه باعث تجزیه مواد پروتئینی و در نتیجه بوی بد دهان می باشد.

درباره‌ی دکتر شیما گل محمدی

دکتر شیما گل محمدی در سال 1382با کسب رتبه 6 آزمون سراسری در رشته دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شد و پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی به تحصیل در رشته پریودنتیکس در دانشکده دندانپزشکی تبریز پرداخت. دکتر گل محمدی پس از کسب مدرک بورد تخصصی پریودنتیکس از سال 1392 به عنوان عضو هیئت علمی مشغول به تدریس در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه لرستان می باشد و به طور همزمان به عنوان پریودنتیست (متخصص جراحی و درمان بیماریهای لثه و ایمپلنتهای دندانی) مشغول به طبابت است.

حتما ببینید

پریودنتیست کیست

پریودنتیست کیست؟

  لازمه داشتن سلامت دهان و دندان، داشتن لثه ها و بافت های نگهدارنده دندان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *