حساسیت دندان

حساسیت دندان ها

حساسیت دندان به معنی درد گرفتن و تیر کشیدن دندانها با سرما، گرما، شیرینی، ترشی بوده و معمولاً به دلیل قرار گرفتن عاج یا سطح ریشه دندان در محیط دهان است. چرا که عاج باید در تمام نقاط با مینا پوشیده شده باشد و سطح ریشه دندان هم باید زیر لثه قرار داشته باشد. دندانهایی که ترکهای ریز دارند و یا به تازگی تحت درمان دندانپزشکی قرار گرفته‌اند، نیز ممکن است حساس شوند. درمان شامل تشخیص علت حساسیت و تصمیم گیری مناسب است. معمولاً از خمیر دندانهای ضد حساسیت مثل سنسوداین می‌توان استفاده کرد.

اگر خوردن بستنی برایتان عذاب آور شده است، اگر مدتهاست هیچ میوه سردی را با خیال راحت گاز نزده اید و اگر لذت نوشیدنی های تگری برایتان خاطره شده است، باید اسرار دندانهای حساس را بدانید:

رویای دندانهای هالیودی

خمیر دندانهای سفید کننده یکی از دلایل اصلی حساست دندانهاست. سفید کردن دندانها باید حتما تحت نظر دندانپزشک انجام شود. گول تبلیغات خمیر وژل ولاک و بقیه را نخورید. اکثر محصولات سفید کننده موجود در بازار عوارض شدیدی بر روی دندانها دارند.

مراقب غذاهای اسیدی باشید

گوجه فرنگی، مرکبات وآبمیوه های ترش باعث سایش مینای دندان وآشکار شدن لایه حساس زیرین، یعنی عاج می شوند. نتیجه آن حساسیت عذاب آور دندانهای شماست. اگر نمی توانید خوردن این مواد را ترک کنید، بعد از مصرف آنها لااقل یک تکه پنیر یا نصف لیوان شیر بخورید.

تحلیل لثه

سطح ریشه دندانها دارای منافذ ریزی می باشد که می تواند تحریکات را به عصب دندان منتقل نماید. در حالت عادی سطح ریشه توسط لثه و استخوان ها پوشانده شده است. اما اگر به بیمارهای لثه ای دچار شوید، لثه دچار تحلیل شده وسطح ریشه که بسیار حساس است آشکار می شود. معالجه این وضعیت به درمانهای پیچیده دندانپزشکی نیاز دارد. در مورد روش جلوگیری از بیماریهای لثه، دندانپزشکتان حتما شما را راهنمایی می کند.

مراقب مسواکتان باشید

اگر مسواک زبری دارید و یا می خواهید با محکم کشیدن مسواک روی دندانها ،آنها را سفید وبراق کنید، سخت در اشباهید. این کار فقط باعث سایش مینای دندانها وحساسیت زیاد آنها به تحریکات گرمایی وسرما می شود.

درمانهای دندانپزشکی

بعضی از درمانهای دندانپزشکی مثل جرمگیری، پرکردگی های وسیع وگذاشتن روکش روی دندانها ممکن است باعث حساسیت در دندانها شوند که معمولابعد از مدتی بر طرف می شوند.

ترکهای دندان

جویدن تکه های یخ، گاز زدن آب نباتهای سفت، داشتن پرکردگی های وسیع قدیمی باعث می شوند سطح دندان دچار ترک یا شکستگی شود. این ترک ها باعث می شوند تحریکات مستقیما به قسمت عصب دندان رسیده وباعث آزردگی شوند.

دندان قروچه

مینای دندانها محکم ترین ماده بدن است اما در برابردندان قروچه چاره ای جز تسلیم ندارد. اگر شبها دندان قروچه دارید یا دندانهایتان را در طی روزبه یکدیگر فشار می دهید یا روی هم می سایید ،باید منتظر حساسیت دندانی باشید. گاردهای دهانی یکی ازبهترین روشهای مقابله با این حالتها می باشد.

 

درباره‌ی دکتر شیما گل محمدی

دکتر شیما گل محمدی در سال 1382با کسب رتبه 6 آزمون سراسری در رشته دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شد و پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی به تحصیل در رشته پریودنتیکس در دانشکده دندانپزشکی تبریز پرداخت. دکتر گل محمدی پس از کسب مدرک بورد تخصصی پریودنتیکس از سال 1392 به عنوان عضو هیئت علمی مشغول به تدریس در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه لرستان می باشد و به طور همزمان به عنوان پریودنتیست (متخصص جراحی و درمان بیماریهای لثه و ایمپلنتهای دندانی) مشغول به طبابت است.

حتما ببینید

بیماری لثه و سایر بیماری های بدن

بیماری لثه و سایر بیماری های بدن

امروزه رابطه میان بیماری‌های قلبی‌عروقی و عفونت‌های دهانی (خصوصاً بیماری‌های لثه) شناخته شده است. باکتری‌هایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *