انواع طرح درمان های ایمپلنت

جایگزینی تک دندان

تراش دندانهای مجاور بعنوان پایه بریج (پل) جهت تأمین فضای لازم برای قرارگیری روکش بر روی آنها بود که منجر به مشکلاتی از قبیل پوسیدگی دندانهای پایه می شد. در برخی موارد دندانهای مجاور، علاوه بر روکش به درمان ریشه نیز نیاز خواهند داشت. یعنی برای پر کردن جای خالی دندان کشیده شده، دندانهای سالم و دست نخورده فرد باید تراشیده شده و عصب کشی شوند. اما بهترین راه حل استفاده از ایمپلنت در ناحیه دندان از دست رفته است که در این روش بدون آسیب رساندن به دندانها مجاور، دندان جایگزین می شود.

جایگزینی چند دندان از دست رفته

در این موارد روش مرسوم استفاده از پروتز متحرک است که ثبات چندانی در دهان ندارد و باعث کاهش توانایی جویدن، ناراحتی در تکلم، فشار گیره ها به دندانهای پایه، لقی دندانهای مجاور و مستعد شدن دندانهای پایه به پوسیدگی می شود. برای مسواک زدن بقیه دندانها، دندانهای متحرک باید از دهان خارج شوند و مجدداً بعد از مسواک داخل دهان قرار گیرند، این عمل، حس دائمی بودن دندان را به فرد القاء نمی کند. گذشته از این در صحبت کردن و غذا خوردن نیز گاهی مشکلاتی ایجاد می شود. در این بیماران نیز بهترین راه حل استفاده از ایمپلنت است.

 

جایگزینی تمام دندان ها

 

راه حل قدیمی برای افرادی که تمامی دندان های خود را به هر علتی از دست داده اند، استفاده از دست دندان مصنوعی (پروتز کامل) است که مشکلاتی از قبیل احساس نکردن طعم غذا، دشواری در تکلم و عدم توانایی جویدن برخی غذاها و آزردگی لثه را به همراه دارد. این افراد اغلب با یک مشکل عمده به نام لقی پروتز مصنوعی مواجه هستند، دندانها در هنگام غذا خوردن ویا صحبت کردن،جابجا شده ویا از دهان خارج می شوند.

خوشبختانه، ایمپلنت برای این افراد واقعا نجات بخش است. یکی از مهمترین کاربردهای ایمپلنت در افرادی است که همه دندانهای خود را از دست داده اند. با استفاده از ایمپلنت های دندانی، بسته به تعداد ایمپلنت به کار گرفته شده می توان دندان هایی ثابت و یا دندان های متحرکی که با استفاده از اتصالات خاصی به فک چفت می گردند را برای بیماران به ارمغان آورد و تمام مشکلات فوق را به فراموشی سپرد.

بسته به شرایط فکی و نتایج مورد انتظار ( پروتز ثابت یا محرک )، تعداد ۸- ۲ ایمپلنت مورد نیاز می باشد:

 

پروتز به پایه ها متصل می گردد :

 

دندان های جدید شما در جای خود ثابت خواهند بود، مگر اینکه دندانپزشک شما برای تعمیر یا پاکسازی آنرا خارج نماید

 

در برخی موارد همچون شرایط نامناسب پزشکی یا دهانی – فکی ونیز محدودیت های مالی می توان از پایه های کمتری استتفاده نمود

دراین حالت پروتز متحرک توسط این پایه ها نگه داشته می شوند و شما علی رغم بهره مندی از ثبات و استحکام بیشتر دندانهای خود ، قادر خواهید بود آنها را جهت رعایت نظافت از دهان خود خارج نمائید.

به روش جایگزینی فوق در اصطلاح علمی اوردنچر (Overdenture) نیز اطلاق می گردد.

 

درباره‌ی دکتر شیما گل محمدی

دکتر شیما گل محمدی در سال 1382با کسب رتبه 6 آزمون سراسری در رشته دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شد و پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی به تحصیل در رشته پریودنتیکس در دانشکده دندانپزشکی تبریز پرداخت. دکتر گل محمدی پس از کسب مدرک بورد تخصصی پریودنتیکس از سال 1392 به عنوان عضو هیئت علمی مشغول به تدریس در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه لرستان می باشد و به طور همزمان به عنوان پریودنتیست (متخصص جراحی و درمان بیماریهای لثه و ایمپلنتهای دندانی) مشغول به طبابت است.

یک نظر

  1. میلاد یعقوبی‌پور

    مرحله اول خوب پیش رفت. حتی می‌تونستم با لثه بخیه شده جوجه کباب بخورم.
    در مرحله دوم (قرار گرفتن پیچ روی ایمپلنت) درد و خونریزی به همراه ورم؛ دست به دست هم دادند تا به مدت ۴۸ ساعت از زندگی ناامید شدم. خواستم به دکتر مراجعه کنم؛ با خودم فکر کردم که الآن دکتر دست به کار میشه و طبق معمول یه آمپول ۳متری تو فک بدبخت من خالی میکنه و اوضاع بدتر میشه. خلاصه بعد از ۴۸ ساعت یواش یواش خوب شد. به‌طوری که در روزهای بعدش جوجه کباب رو با نون سنگکی می‌خوردم.
    در مرحله سوم نیم کیلو خمیر بازی بنفش و نارنجی با فشار ۲۱۰پاسکال به دهنم وارد شد تا طرحی زیبا از دندان‌های کج و کوله من به دست بیاد.

    موفق و موید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *