روش کار

روند کاشت ایمپلنت چگونه است و مدت درمان چقدر طول میکشد؟

 

به طور کلی، درمان ایمپلنت دندانی شامل ۳ مرحله است که عبارت از جایگذاری ایمپلنت، قرار دادن فرم دهنده لثه و قرار دادن تاج دندان یا پروتز است. مرحله اول: میله تیتانیوم باریکی در استخوان فک در محل دندان از دست رفته قرار داده می‌شود. این میله در واقع به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند. در بعضی موارد، همزمان تاج دندان موقتی را روی بخش ثابت ایمپلنت قرار می‌دهند. برای جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک (Osseointegration) چندین ماه زمان لازم است.

توالی درمان ایمپلنت را می توان به این صورت خلاصه کرد:

جلسه اول: تهیه رادیوگرافی های لازم و بررسی دقیق ناحیه بی دندانی و انتخاب ایمپلنت مناسب از لحاظ طول و قطر و نوع آن، که مناسب ناحیه بی دندانی باشد

جلسه دوم: جایگذاری ایمپلنت انجام جراحی کاشت ایمپلنت در یک جلسه حدودا نیم تا یک ساعته در مطب، با بی حسی موضعی، بدون هیچ گونه درد

جلسه سوم (۱۴-۱۰ روز بعد):‌ برداشتن بخیه‌ها

جلسه چهارم (۴ هفته بعد): بررسی ناحیه برای اطمینان از مناسب بودن درمان

جلسه پنجم (۶-۳ ماه بعد): قرار دادن فرم دهنده لثه موقتی در حد فاصل ایمپلنت و سطح لثه

مرحله دوم: در این مرحله دندانپزشک، فرم دهنده لثه را برمی‌دارد، ارزیابی نهایی از چگونگی تاج دندان را انجام می‌دهد و قالب‌گیری انجام شده و برای لابراتوار فرستاده می‌شود.

مرحله سوم:‌ تاج نهایی دندان جایگذاری می‌شود و وضعیت اکلوژن و نحوه جویدن بیمار بررسی می‌گردد.).

 

در برخی موارد می توان ایمپلنت را همزمان با کشیدن دندان قرار داد که مدت زمان درمان را به میزان قابل توجهی کوتاهتر می کند. در صورتی که این کار امکانپذیر نباشد یک دوره ۱-۳ ماهه پس از کشیدن دندان، برای ترمیم استخوان قبل از قراردهی ایمپلنت مورد نیاز است.

شرایط جایگذاری

اولین مرحله، ارزیابی و طرح درمان ایمپلنت می باشد. باید معاینه دقیقی از داخل دهان و همچنین بررسی هایی از طریق رادیوگرافی و سی تی اسکن روی استخوان فک انجام گیرد.

قبل از جایگذاری ایمپلنت، استخوان فک باید از لحاظ عدم وجود عفونت و میزان استخوان بررسی شود. وقتی که استخوان به میزان کافی وجود نداشته باشد، تحت شرایطی می توان توسط پیوند استخوان، به میزان آن افزود.

لثه ها نیز باید عاری از هرگونه عفونت و بیماری باشند. ایمپلنت نهایتا به استخوان فک و لثه متصل می شود و از آنجا که پریودنتیست (متخصص لثه) فردی است که از این نواحی شناخت دقیق دارد، جایگذاری ایمپلنت به بهترین نحو از عهده آنان برمی آید. پریودنتیست علم، مهارت و تجهیزات لازم برای جایگذاری ایمبلنت را داراست. دندانپزشک و پریودنتیست شما، دست به دست هم رویای شما را به واقعیت تبدیل خواهند کرد.

اگر شرایط استخوان و لثه مناسب بود، پریودنتیست ایمپلنت را داخل فک قرار داده و بخیه می کند. درمان ایمپلنت مشابه بقیه جراحی های دنداپزشکی است. ایمپلنت در مطب و تحت بی حسی موضعی انجام می گیرد و به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان نیازی نیست. معمولا بعد از جراحی داروهای مسکن و آنتی بیوتیک نیز برایتان تجویز می شود. نگرانی تان از بابت درد در حین انجام درمان ایمپلنت کاملا بی مورد است. ۳-۶ ماه جهت اتصال محکم بین ایمپلنت واستخوان، زمان لازم است. پس از این مدت قالبگیری از ایمپلنت انجام شده و روکش ساخته شده و توسط دندانپزشک یا متخصص پروتز بر روی ایمپلنت نصب می شود. می توان جهت راحتی بیمار، تا زمان ساخته شدن پروتز نهایی، پروتز موقت بر روی ایمپلنت قرار داد تا عمل تکلم و جویدن بیمار به طور موقت انجام شود.

در بعضی از موارد می توان درمانهای مربوط به روکش و قالبگیری را چند روز بعد از قرار دادن ایمپلنت در فک انجام داد و زمان چند ماهه لازم نیست. در ایمپلنت در بعضی از افراد می توان همزمان با کشیدن دندان، ایمپلنت راهم بلافاصله در جای آن، در استخوان فک قرار داد که البته این مورد به ملاحظات جراحی دیگری نیز نیازمند است.

مراقبت‌های پس از جراحی

بلافاصله پس از جراحی

  • برای کنترل خونریزی، به مدت نیم ساعت روی ناحیه جراحی گاز استریل قرار داده شود.
  • به دنبال جراحی از شستشوی شدید دهان یا لمس محل زخم اجتناب شود.
  • به محض شروع احساس ناراحتی، داروهای ضد درد تجویز شده را مصرف کنید.
  • فعالیت‌های خود را در روز جراحی محدود کنید.
  • برای به حداقل رساندن تورم در محلی از صورت که دندان جراحی شده است، کیسه یخ بگذارید.
  • مصرف مواد غذایی باید در چند روز اول محدود شود. با افزایش مصرف مایعات می‌توانید این فقدان را جبران کنید.
  • برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن بعد از مصرف آرام بخش‌های داخل وریدی، آب فراوان بنوشید.
  • تا زمانی‌که خونریزی به طور کامل متوقف نشده از مصرف غذاهای داغ خودداری کنید. غذاهای سرد معمولاً می‌توانند موجب تسکین درد در ناحیه جراحی شوند.

پس از جراحی

  • هر گونه بی‌حسی لب، چانه یا زبان بعد از جراحی طبیعی و موقتی است.
  • کمی افزایش درجه حرارت بدن بلافاصله بعد از جراحی متداول است. ایبوبروفن می‌تواند برای کاهش تب استفاده شود.
  • ممکن است هنگام بلع احساس گلودرد داشته باشید. این حالت طی ۳-۲ روز برطرف می‌شود.
  • سفتی عضلات فک ممکن است موجب سختی در باز شدن دهان در روزهای اول بعد از جراحی شود. این یک حالت طبیعی بعد از جراحی است که در طول زمان برطرف می‌شود.
  • تورم اطراف دهان، گونه‌ها و چشم‌ها غیر طبیعی نیست. این حالت واکنش طبیعی بدن نسبت به جراحی و ترمیم نهایی است.
  • هنگام نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید. مکش موجب بیرون راندن لخته‌های خون، خونریزی و کاهش سرعت بهبود می‌شود.
  • بهداشت دهانی مناسب به تسریع درمان کمک می‌کند. دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید. از مسواک‌های برقی استفاده نکنید چرا که ارتعاشات آن می‌تواند موجب شُل شدن ایمپلنت در استخوان طی مرحله ترمیمی شود.
  • سه بار در روز از دهان‌شویه کلرهگزیدین استفاده کنید. همچنین می‌توانید با محلولی از نصف پراکسید و نصف آب، دهان خود را سه بار در روز بشویید.
  • فعالیت‌های فیزیکی خود را برای ۳-۲ روز کم کنید. برای کمتر شدن میزان تورم از دویدن، خم شدن و بلند کردن اجسام تا حد امکان خودداری کنید.

 

 

درباره‌ی دکتر شیما گل محمدی

دکتر شیما گل محمدی در سال 1382با کسب رتبه 6 آزمون سراسری در رشته دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شد و پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی به تحصیل در رشته پریودنتیکس در دانشکده دندانپزشکی تبریز پرداخت. دکتر گل محمدی پس از کسب مدرک بورد تخصصی پریودنتیکس از سال 1392 به عنوان عضو هیئت علمی مشغول به تدریس در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه لرستان می باشد و به طور همزمان به عنوان پریودنتیست (متخصص جراحی و درمان بیماریهای لثه و ایمپلنتهای دندانی) مشغول به طبابت است.