جراحی افزایش طول تاج

چگونگی انجام جراحی

دندانپزشک به منظور انجام عمل جراحی افزایش طول تاج بر روی دندان آسیب دیده ابتدا محل آن را بی حس نموده و سپس لثه را به آرامی از اطراف دندان کنار میزند تا ریشه و بافت استخوانی نگهداراندهٔ آن نمایان شود. در پاره‌ای از موارد تنها برداشتن مقدار کمی از بافت لثه‌ کافی است تا دندان را آمادهٔ پذیرش روکش سازد ولی در بیشتر مواقع باید چند میلیمتر از استخوان نگهدارندهٔ ریشه نیز برداشته شود تا حدود ۳ میلیمتر از دندان در بیرون از بافت استخوانی فک قرار گیرد.

پس از آنکه پریودۥنتیست از افزایش طول تاج دندان به میزان لازم اطمینان حاصل کرد، محل جراحی با سرم استریل شستشو داده شده و لثه بخیه زده می‌شود.

همچنین به منظور محافظت محل جراحی‌شده از تحریکات، روی آنرا با خمیر پانسمان داخل دهانی می پوشاند. خمیر پانسمان در عرض چند ساعت سفت می‌شود . پس از یک هفته باید برای برداشتن بخیه‌ها مجددا ً به دندانپزشک مراجعه نمود.

به طور معمول ترمیم کامل لثه حدود یک ماه زمان نیاز دارد وپس از آن آماده انجام مراحل ترمیم و روکش خواهد بود.

در این جراحی، پریودنتیست با برداشتن بافت لثه‌ای و استخوان اطراف آن، طول تاج دندان را افزایش می‌دهد تا انجام ادامهٔ درمان ترمیمی بر روی دندان امکان پذیر شود.دلایل نیاز به افزایش طول تاج دندان:

۱) حفظ دندانهایی که بخش اعظم و یا همه تاجشان را در اثر شکستگی یا پوسیدگی از دست داده اند:

ممکن است حتی شکستگی یا پوسیدگی تا زیر لثه گسترش پیدا کرده باشد و ترمیم دندان را با مشکل مواجه کند. در این حالت با انجام جراحی افزایش طول تاج، قسمتهای سالم از ریشه دندان نمایان گردیده و امکان ترمیم یا گذاشتن پروتز (روکش) بر روی آن فراهم می‌گردد.

۲) زیبایی:

گاهی طول دندان طبیعی است ولی سطح زیادی از آن توسط بافت نرم لثه پوشانیده شده و در نتیجه ظاهری نازیبا به خود گرفته‌ و دندان کوتاه به نظر می‌رسد. در این حالت پریودنتیست با برداشتن بافت اضافی لثه و شکل دادن به استخوان اطراف آن، میزان بیشتری از سطح دندان را نمایان ساخته و ظاهری زیبا به آن می‌بخشد. این جراحی می‌تواند بر روی یک یا چندین دندان انجام شود و میزان برداشت بافت لثه و استخوان بستگی به طول لبخند بیمار دارد. هرچه میزان بیشتری لب بالا برود، از جهت دید و زیبایی میزان برداشت بافت باید بیشتر باشد.

درباره‌ی دکتر شیما گل محمدی

دکتر شیما گل محمدی در سال 1382با کسب رتبه 6 آزمون سراسری در رشته دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شد و پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی به تحصیل در رشته پریودنتیکس در دانشکده دندانپزشکی تبریز پرداخت. دکتر گل محمدی پس از کسب مدرک بورد تخصصی پریودنتیکس از سال 1392 به عنوان عضو هیئت علمی مشغول به تدریس در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه لرستان می باشد و به طور همزمان به عنوان پریودنتیست (متخصص جراحی و درمان بیماریهای لثه و ایمپلنتهای دندانی) مشغول به طبابت است.

حتما ببینید

بیماری لثه و سایر بیماری های بدن

بیماری لثه و سایر بیماری های بدن

امروزه رابطه میان بیماری‌های قلبی‌عروقی و عفونت‌های دهانی (خصوصاً بیماری‌های لثه) شناخته شده است. باکتری‌هایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *