درباره ایمپلنت

درباره ایمپلنت

امروزه ایمپلنت های دندانی بخش مهمی از درمان های دندانپزشکی را تشکیل می دهند. مزایای ایمپلنت  آنقدر زیاد است که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. اگر دندان کشیده شده ای دارید، آشنایی با ایمپلنت حتما برایتان سودمند خواهد بود.

پوسیدگی وسیع، عصب کشی (درمان ریشه) ناقص، دندانهایی که در اثر ضربه دچار شکستگی های وسیع شده اند باعث می شود که دندانها را از دهان خارج کنیم. بی دندانی حس ناخوشایندی است که گاهی مشکل در جویدن ایجاد کرده  وگاهی زیبایی  فرد را هم به مخاطره می اندازد.

ایمپلنت ها جدیدترین روش درمانی جهت جایگزینی دندانهای از دست رفته هستند. ایمپلنت، بهترین راه حل برای جایگزینی دندانهای از دست رفته است. ایمپلنت ظاهری کاملا طبیعی دارد و با دندانهای طبیعی فرد هیچ تفاوتی ندارد.

ایمپلنت، احساس مثل دندان طبیعی را ایجاد می کند و هنگام صحبت کردن و غذاخوردن، فرد کاملا احساس آسایش می نماید.

شما می توانید برای انتخاب بهترین گزینه جهت جایگزینی دندانهای خود و بهره مندی از مزایای بی شمار آن، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

ایمپلنت چیست؟ ایمپلنت دندانی، قطعه ایی فلزی معمولا از جنس مواد سازگار با بدن مانند تیتانیوم است که قابلیت جوش خوردن با استخوان فک را دارد و به عنوان پایه ای جهت قرار دادن پروتز دندانی (روکش) استفاده می شود. ایمپلنت به جای ریشه دندان کشیده شده، داخل استخوان فک، قرار داده می شود و تاج دندان روی آن بازسازی می شود.

 

 

میزان موفقیت ایمپلنت چقدر است؟

موفقیت ایمپلنت به عوامل مختلفی از جمله نحوه نگهداری و رعایت بهداشت توسط بیمار، نحوه توزیع نیروها بر روی ایمپلنت و… بستگی دارد. اگر شرایط قرارگیری ایمپلنت در فک به درستی بررسی شود و نگهداری آن در داخل دهان نیز به خوبی انجام گیرد تا ۹۸% موفقیت در درمان را برایتان به همراه دارد. اگرچه موفقیت درمان های ایمپلنت بسیار بالا است، اما موارد متعددی از بیماری بافت اطراف ایمپلنت نیز گزارش می شود. اگر بیمار از نظر سلامت عمومی در وضعیت پایداری باشد و عوامل خطر سازی همچون مصرف سیگار باعث اخلال در روند ترمیم بافت نشود، امکان کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت و اتصال محکم آن به استخوان بسیار بالا است. مشکل زمانی بروز می کند که پس از ساخت پروتز، بیمار و درمانگر از پیگیری درمان طبیعی و بیماری پریودنتیت گفته شد، تجمع پلاک در کنار ایمپلنت های کاشته شده نیز می تواند باعث جداشدن بافت نرم از کنار ایمپلنت و تحلیل استخوان پشتیبان آن شود. بنابراین باید با دقت کافی در طراحی و انجام درمان از تحویل یک پروتز متکی بر ایمپلنت کارآمد و بهداشتی اطمینان حاصل نمود و سپس با مراجعات دوره ای و رعایت کامل بهداشت با وسایل خاصی که درمانگر تجویز می کند، دوام نتایج درمان را تضمین کرد.سلامت بدن فرد در میزان موفقیت ایمپلنت موثر است. جنس استخوان فک و لثه فرد نیز در میزان موفقیت ایمپلنت تاثیر دارد.

 

چگونه باید از ایمپلنت مراقبت کرد؟

شما باید مثل دندان طبیعی از ایمپلنت مراقبت کنید. برای مراقبت از ایمپلنت، رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از نخ دندان و مسواک زدن حداقل دو بار در روز از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین ویزیت های دوره ای منظم در زمانهای تعیین شده توسط پریودنتیست در حفظ سلامتی ایمپلنت و لثه اطراف آن بسیار مهم است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دلیل عمده از دست رفتن ایمپلنت می باشد. اگر برای بهداشت دهانتان اهمیت کمی قائل هستید، اصلا سراغ ایمپلنت نروید.

آیا شما می توانید از ایمپلنت استفاده کنید؟

اغلب افراد می توانند از ایمپلنت استفاده کنند. قرار دادن ایمپلنت در نوجوانان زیر ۱۸ سال که در دوره رشد قرار دارند باید با احتیاط انجام گیرد و ترجیحاً گذاشتن ایمپلنت به بعد از دوران رشد موکول شود.

در کسانی که سیگار می کشند و الکل مصرف می کنند، خطر عدم موفقیت ایمپلنت بالا بوده و کاندید مناسبی برای درمان ایمپلنت نمی باشند.

افرادی که دارای بیماریهای مزمن کنترل نشده از قبیل دیابت ویا بیماریهای قلبی هستند و یا اشعه درمانی در ناحیه سر و گردن داشته اند و یا بیماریهای استخوانی از قبیل پوکی استخوان دارند باید قبل از جراحی ایمپلنت مورد بررسی دقیق قرار گیرند و با احتیاط سراغ ایمپلنت بروند. بقیه افراد اگر از بهداشت دهانی مناسبی برخوردار باشند و در صورت حصول ضخامت کافی استخوان، می توانند از ایمپلنت استفاده نمایند.

 

هزینه درمان ایمپلنت چقدر است؟

در این خصوص باید توسط دندانپزشک خود معاینه شوید و با او مشاوره کنید. در بسیاری موارد این مبلغ با هزینه روشهای درمانی سنتی (بریج یا پُل) تفاوت چندانی نخواهد داشت. گرچه هزینه اولیه این روش ظاهرا بالا می باشد ولی با در نظر گرفتن مدت زمان طرح درمان و با توجه به حفظ سلامتی سایر دندانها و بی نیاز شدن بیمار از درمانهای زمانبر دیگر و دوباره کاریهای متعدد، ایمپلنت درمانی مقرون به صرفه است که با حداقل عوارض لبخندی زیبا را برایتان به ارمغان می آورد. هزینه درمان ایمپلنت بسته به سیستم انتخاب شده و کارخانه سازنده قطعات ایمپلنت همچنین نیاز به پیوند استخوان متفاوت است. این مبلغ (هزینه کاشت ایمپلنت و قراردهی روکش آن) از حدود ۲ میلیون تومان شروع می شود.

درباره‌ی دکتر شیما گل محمدی

دکتر شیما گل محمدی در سال 1382با کسب رتبه 6 آزمون سراسری در رشته دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شد و پس از گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی به تحصیل در رشته پریودنتیکس در دانشکده دندانپزشکی تبریز پرداخت. دکتر گل محمدی پس از کسب مدرک بورد تخصصی پریودنتیکس از سال 1392 به عنوان عضو هیئت علمی مشغول به تدریس در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه لرستان می باشد و به طور همزمان به عنوان پریودنتیست (متخصص جراحی و درمان بیماریهای لثه و ایمپلنتهای دندانی) مشغول به طبابت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *